
Ernst Tjaden, Breugem Bier
Bier Brouwen met Regenwater: Innovatie bij Breugem Brouwerij
Het Sociaal-Maatschappelijke Hart van Breugem
In de bruisende Amsterdamse Houthavens bevindt zich Breugem, een brouwerij met een unieke missie. Naast het brouwen van bekroonde bieren, biedt Breugem werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Dit sociaal-maatschappelijke aspect is een integraal onderdeel van ons bedrijfsmodel, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit van onze producten,” vertelt Ernst Tjaden, directeur van de brouwerij. Met een proeflokaal, een brouwerij en een handelsfirma combineert Breugem ondernemerschap met inclusiviteit.
Sander Klerk, The Good Roll
Samenwerking tussen The Good Roll en Studenten – Cybersecurity voor een Duurzame Wereld
Duurzaamheid, Innovatie en Cybersecurity
In een wereld waarin duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan, laat The Good Roll zien dat een eenvoudige dagelijkse behoefte, zoals toiletpapier, een groot verschil kan maken. Dit impactvolle sociale merk, opgericht door Sander Klerk, combineert duurzaamheid met sociale betrokkenheid. Het bedrijf doneert de helft van zijn winst aan projecten die toiletten bouwen in Afrika en werkt aan de ambitie om het eerste toiletpapiermerk te worden dat volledig bamboe gebruikt. Maar duurzaamheid stopt niet bij het product zelf – ook cybersecurity bleek een onverwachte focus te worden dankzij een unieke samenwerking met studenten.
Martijn van de Vegte, BlueMarble Charging
Innovatie en Samenwerking: BlueMarble Charging en het Onderwijs
De Toekomst van Elektrische Mobiliteit en Energietransitie
In een wereld waar duurzaamheid en technologie steeds belangrijker worden, spelen bedrijven zoals BlueMarble Charging een sleutelrol. Dit innovatieve bedrijf, mede-opgericht door Martijn van de Vegte, ontwikkelt geavanceerde laadstations voor elektrische voertuigen en integreert deze met energiemanagementsystemen. Naast de technische vooruitgang is samenwerking met onderwijsinstellingen essentieel om de uitdagingen van de energietransitie aan te gaan.
Ondernemers Nicole Jarosinski en Scot Walker kwamen voor werk voor een week naar Amsterdam en waren zo onder de indruk dat zij besloten de sprong te wagen. Ze verhuisden naar Nederland en startten hun bedrijf AllBe. Afgestudeerde marketing en communicatiestudenten hielpen ze in twee fases om hun digitale zichtbaarheid te vergroten onder begeleiding van Arbalest Learning.
Het Zaanse Bakkertje is al 25 jaar een begrip. Maar mede dankzij het programma MKB Digital Workspace worden de veganistische broden en heerlijke brownies ook ver buiten de Zaanse regio steeds populairder. ‘Digitalisering is erg belangrijk, vertelt marketeer Yunus Konuksever van Het Zaanse Bakkertje. ‘Onze marketing via social media loopt nu beter dan ooit.’
VondelGym is een sportschool in het luxere segment, die in 2015 is opgericht en een megasnelle groei doormaakte binnen Amsterdam met wachtlijsten tot gevolg. Toen het idee ontstond om uit te breiden buiten Amsterdam kwam ook de urgentie om de website te upgraden. Maar liefst vier groepjes van vier studenten, die de minor Digital Marketing Tomorrow volgen aan de Hogeschool van Amsterdam, gingen voor VondelGym aan de slag.
MyWheels is een autodeelbedrijf dat al 25 jaar bestaat, maar in de afgelopen jaren een gigantische groei doormaakte. “In een jaar tijd is het aantal beschikbare deelauto’s gegroeid van 300 naar 1.000. Daarbij is het hele proces rondom het huren van onze auto’s in de afgelopen jaren volledig gedigitaliseerd,” vertelt Manager Operations Aron Vaas. Het belang van dit gemak voor klanten, maakt de beveiliging dan ook een topprioriteit. Zeven studenten van de cybersecurity-opleiding van de Hogeschool van Amsterdam testten de beveiliging van het bedrijf daarom op alle fronten.